Thursday, April 15, 2010

J.C ENO LEA&PERRINS Stopper


My early finds January,2010. Bottle stopper by J.C ENO Ltd(fruit saltMedicine)J.C Eno begin 1850s selling fruit salt until late 19th century and early 1900s its become one of the most well known medicines around the world.
LEA & PERRINS (Food-Sauce) begin early 1800s .Its was prepared by two chemist , John LEA and William PERRINS.in just a few years, it was known entire Europe.

more info about J.C ENO here details/history-year
more info about LEA&PERRINS here details/history-year

Penutup botol J.C ENO dan LEA&PERRINS. Saya masih tercari-cari botol asal.J.C Eno merupakan product ubat dari Buah(salt-fruit).Pengasanya ialah James Crossley Eno(1827-1915).Bermula seawal 1850s,Merupakan seorang pemuda tempatan yang biasa hidup di lautan dan seorang aprentis farmasi.Dengan Pengalaman dan pengetahuan yang ada , beliau memulakan product tempatan kemudiannya dikenali ke seluruh dunia sebagai Eno's Fruit Salt. Manakala LEA&PERRINS pula adalah produk Sos (kitchen Sauces),berasal dari satu tempat bernama Worcester.Pemilik syarikat tersebut telah mengarahkan 2 chemist untuk mencipta semula sos tersebut untuk dikomersil kan.Mereka ialah JOhn LEA dan William PERRINS.Tidak lama kemudian ,walaupun tidak menggunakan apa2 iklan dan media.Product mereka mendapata sambutan memberangsangkan ,khas nya seluruh eropah.Produk ini masih lagi wujud sehingga sekarang.

4 comments:

  1. Jual kat aku jerlah stopper ni bro :)

    Wah! Nama blog dah tukar.

    ReplyDelete
  2. haaaa.... taku jumpa lagi ka:)
    aihhhh...nampaknya kena Offer kita laa ni...hehh

    oklah-oleh kerana merayu sangat2 ..haha:))
    brp$$$-->> JC eno <<-- sahaja ... :| memang susah dapat info mengenai Bottle Stopper nih tau..banyak ada pun US sajaaa..

    ReplyDelete
  3. Brapa kau mau jual sama aku bah? Email me frightrice@gmail.com

    ReplyDelete